Gammalt skåp har fått nytt liv "Shabby chic"




Vart riktigt nöjd med mitt fina skåp
  "Shabby chic"


Jag gjorde egen chalk paint färg.

Hitta ett recept på den på nätet.
  Beskrivning på färgen finns  lite längre ner på sidan.
Insidan målade jag med vit snickeri färg ut späd med lite vatten, så att det blev som lasyr.
 Allt på ut sidan målade jag med chalk paint färgen.
Sen lät jag skåpet stå några dagar innan jag slipa och behandlade det, 
jag använde möbelpolish  för trä möbler i stället för vax att polera upp ytan med.
Jag tyckte att det fungerade bra.


Lite bilder på skåpet



































Hemmagjord kalkfärg ( chalk paint)

4,75 dl akrylatfärg
(Vanlig vattenlöslig träfärg för inomhusbruk)
5 msk gipspulver
3 msk  kallt vatten

Blanda gips pulvret med det kalla vattnet och rör om ordentligt så att det inte finns några klumpar kvar.
Häll blandningen i färgen och blanda ordentligt.

Det går att använda färgen direkt, 
men blir bättre när den har fått stå några timmar.
Färgen torkar fort så häll upp bara lite grann i en bytta när du ska  målar.

Före bild på skåpet innan målning.










Kommentarer

Populära inlägg